Vegetarijanski recepti

Reci mi šta jedeš, reći ću ti ko si.

27.01.2010.

Vegetarijanska prehrana beba od 10-12 mjeseci

Od navršenih šest mjeseci do godinu, dijete pored majčinog mlijeka uvodi u prehranu raznolike namirnice. Počinje se od lako probavljivih i miksanih, da bi se do godinu dana uvelo gotovo sve voće, povrće, žitarice, mahunarke, sjemeke, mliječni proizvodi, med i  tako dalje.

Ako je dijete lijepo prihvatilo hranu i rado jede, nema grčeve, zatvor, niti proljev, po licu se nije pojavilo crvenilo ili osip po tijelu i nemate alergičara u porodici, možete fleksibilnije davati hranu, pa neće biti smak svijeta ako dijete traži, a vi mu date npr. koricu od pizze, malo zeljanice, koji makaron, kvalitetan keks i slično.

Sa godinu dana dijete može već jesti skoro sve (med, citruse, kikiriki, svježe povrće)...što ne znači da mu za prvi rođendan trebate dati čokoladu, pomfrit, čips, smoki, sladoled i slično.

U ovom periodu i dalje treba djetetu pustiti da doji koliko i kad želi,iako se ne treba iznenaditi da se to svede na 1-2 dojenja na dan. (Mi variramo od 2-5 na dan...).

U početku se hrana miksa jer je bebin stomačić od svile navikao na majčino mlijeko, pa ga treba polako navikavati na sve težu i težu hranu.Čvrsta hrana treba postati sve gušća, a ako do sada niste, vrijeme je da barem kuhanu hranu prestanete miksati. Možete je gnječiti viljuškom ili kuhati isjeckanju na sitne komade. Naravno, pojedina jela se i dalje mogu miskati, ali cilj je da se pređe na žvakanje. Za to je dobro uvesti djetetu komadiće hrane koje samo može jesti (kruh, kockice ili štapiće voća, keks ili kuhane komade povrća). Bit će prljanja, mrva i svega...ali to je dio djetinjstva, ako ne želite da vam se bude pod konac i uživate gledati umrljano dijete :)

Obroci čvrste hrane izgledaju otprilike ovako:

DORUČAK: integralne žitarice, najčešće pahuljice, voće i suho voće

UŽINA: Majčino mlijeko

RUČAK: Integralne žitarice, mahunarke, povrće, maslinovo ulje, jogurt

UŽINA: voće ili voće s jogurtom, nešto za grickanje-dobri su oni stiropor krekeri :), majčino mlijeko ili cijeđeni sok

VEČERA: Integralne žitarice, suho voće, banana, mlijeko (biljno, a kravlje pred prvi rođendan)

PRIJE SPAVANJA: dojenje ili ako baš ne dojite formula, mada se već može dati i kravlje mlijeko.

Ja sam pristalica provjerenog organskog kravljeg mlijeka, radije nego hemijskih formula, naročito poslije nekih 8 mjeseci djeteta. Mislim da iz Božje industrije sve ispada ljepše :)

Voda se može davati između obroka. Pored vode se mogu davati i nezaslađeni čajevi, kompoti i cijeđeni sokovi.

U ovom se periodu uvodi i ostatak namirnica:

VOĆE: ako je sezona-šumsko/bobičasto voće ( ja sam dala mandarine od 10 mjeseci, a neki dan je probao i kivi :)

POVRĆE: kupus, kelj, prokulice, mahune, keleraba, kuhani paradajz i paprike, patlidžan

MAHUNARKE: grah (pasirati za početak!), slanutak, smeđa leća, brašno od slanutka, azuki/aduki grah

MLIJEČNI PROIZVODI: mladi sir, sirutka, jogurt...a kasnije i mlijeko

SJEMENKE: susam, lan, bundeva ,a može i maslac od istih...a mogu se dodati i u prah mljeveni bademi (oprezno).

ZAČINI: list peršuna, kim, komorač, kopar, kurkuma, malo vanilije, cimeta...ali bolje je bez ikakvih začina

Sve se i dalje kuha na što manje vode, poželjno na pari, a ponešto se već može malo i dinstati. Meni je ova prehrana odlična i za odrasle, tako da u zadnje vrijeme jedem uglavnom ovo što kuham djetetu.

EVO NEKE IDEJE ZA OVAJ PERIOD:

( slobodno komentirajte, pa ću dodati)

Špinat, krompir i mladi sir, prilog riža

(kad kažem prilog- na kraju se sve smiješa u jednu posudicu.)

Paprike punjene mrkvom, lećom i rižom, sa malo jogurta, kuhane u sirutki-dati bebi unutrašnjost, bez paprike

Dinstani kupus, sa mrkvom, prilog palenta (npr.)

Kelj sa krompirom, prilog proso (bez začina)

Krompir kuhan ili pečen u kori, sa mladim sirom

Buglur, cvekla i jogurt

Grah sa povrćem, pasirano i na kraju smiksano sa pahuljicama od int. riže ili palačinkama od int. brašna

Karfiol, mrkva, integralni griz, jogurt i gomashio (vidjeti ranije recepte)

Mahune sa celerom i mrkvom (može u sosu od slanutka)

Prokulice na pari sa nekom int. žitaricom

Varivo od špinata i patlidžana, uz integralnu rižu i malo jogurta

Palačinke od integralnog brašna sa hurmellom ili hummusom :) ili bez ičega

Griz (ako ima integralni) na mlijeku (biljnom ili kravljem), može se zasladiti bananom ili miksati sa suhim voćem, a u Makroviti ima rižin slad (astronomskih 10 km za malu teglu). Oko prvog rođendana se uvodi i med, koji je recimo sa tahini pastom odličan namaz.

Supa od zobenih pahuljica i blitve

Špinat ili blitva sa slanutkom

Slanutak sa povrćem ili povrće kuhano na pari u umaku od slanutka i jogurta

Integralna tjestenina sa špinatom i zrnima kukuruza

Jadranka Boban Pejić autorica knjige "Za bebe i djecu", savjetuje uvođenje seitana (biljno meso), tofua, misoa...ali ja nisam ljubitelj makrobiotike (malo duže objašnjenje), tako da te namirnice ne koristim.

Mislim da je ovo, uz sve one namirnice uvedene ranije, i više nego raznovrsno i dovoljno za kvalitetnu prehranu bebe.

P.S. Ako baš želite, možete uvoditi i neke namirnice koje ne uspijevaju kod nas (kao ja bananu), ali prednost treba dati sezonskom voću i povrću...koje po mogućnosti uspijeva na našem podneblju, jer je to baš prilagođeno našem organizmu.

27.01.2010.

Bulgur sa cveklom/ciklom

Ovo jelo sam kuhala 11-mjesečnom sinu i usput otkrila da je ukusno (pod uslovom da ste ljubitelj cvekle kao ja). 

Može se pripremiti kao salata ili prilog, a ako vam u goste dolaze neki veganski/makrobiotički fanatici zdrave ishrane, oborit ćete ih s nogu :)

Da vas od intenzivne boje ne bi zaboljela glava,  na slici sam sve to malo ušminkala servirajući pomoću kugle za sladoled i ukrasila sa vrhnjem i koprom (koji je jedini začin koji  se slaže sa cveklom). 

SASTOJCI:
250 grama ili dvije cvekle srednje veličine

100 grama bulgura

malo maslinovog ulja

PRIPREMA (30 minuta):

Bulgur oprati i staviti da se kuha u oko 1 l vode.

Dodati cveklu, oguljeni i izrezanu na kockice od max 1 cm.

Kuhati poklopljeno dok sve ne omekša.

Dodati maslinovo ulje i posoliti.

Dobro se slaže sa koprom i jogurtom.

NAPOMENA:
Bilo bi puno bolje kupiti male cvekle i kuhati ih u ljusci što kraće, pa ih tek onda izrezati i dodati u bulgur...ali ja ne volim prljati suđe :)

Cikla je korisno i iznimno ljekovito povrće koje se može upotrebljavati tijekom cijele godine.

Prosječan kemijski sastav cikle računato na 100 g svježe namirnice: voda 88 g; proteini 1,5 g; masti 0,1 g; ugljikohidrati 9,4 g i vlakna 2,5 g. Energetska vrijednost cikle iznosi samo 45 kcal na 100 g svježe namirnice.

Cikla je lako probavljiva namirnica. U njoj se nalaze gotovo svi mineralni sastojci: kalij, fosfor, kalcij, magnezij, željezo, fluor, sumpor, jod, brom, litij, rubidij, celzij i stroncij. Važno je istaknuti da cikla sadrži i određenu količinu kobalta koji sudjeluje u stvaranju vitamina B12.

Važna je i prisutnost vitamina B1, B2, B6, C, folata i pantotenske kiseline; iako ne u velikim količinama. Odličan je izvor folata (27% od RDA na 100 g) i dobar izvor mangana (16% od RDA na 100 g), kalija (10% od RDA na 100 g) i vlakana (11% od RDA na 100 g).

Ljekovita vrijednost cikle poznata je već iz antičkih vremena. Upotrebljava se kao pomoć u liječenju malarije, akutnih fibroznih bolesti i gripe u početnom stadiju te za reguliranje krvnog tlaka, osobito niskog, a povoljno utječe na živce i rad mozga. Cikla je korisna i u liječenju slabokrvnosti, osobito u djece i mlađih osoba, a pospješuje i rad želuca, crijeva i žuči.

Ona je i vrlo važna namirnica u prehrani vegetarijanaca jer sadrži određenu količinu kobalta koji sudjeluje u stvaranju vitamina B12. Vitamin B12 nalazi se samo u proizvodima životinjskog podrijetla, dok ga u povrću uglavnom nema. Vitamin B12 sudjeluje u stvaranju eritrocita u krvi, a pomanjkanje tog vitamina izaziva pernicioznu anemiju. Upravo zbog toga cikla je jedan od najboljih prirodnih lijekova za liječenje anemije i slabokrvnosti.

Cikla sadrži i jod. Prisutnost joda ciklu čini dragocjenom u borbi protiv ateroskleroze i kod usporavanja procesa starenja; stoga se preporučuje i starijim osobama.

Zbog sadržaja selena cikla predstavlja namirnicu koja posjeduje svojstvo remineralizacije i uspješno se suprotstavlja prijevremenom starenju te sudjeluje u općem čišćenju organizma.
Sadrži i salicilnu kiselinu koja u organizmu djeluje protuupalno.

Ciklu je najbolje konzumirati sirovu, i to ribanu s malo limunova soka. Ako želite poboljšati okus ovako pripremljenoj salati, uz ciklu upotrijebite mrkvu i/ili jednu kiseliju jabuku. Iznenadit će vas punoća okusa ovakve kombinacije.
Sok od cikle vrlo je ljekovit, a okus mu se može poboljšati dodatkom meda i limuna.
Ciklu možete konzumirati bilo u kojem obliku bez ikakvih nepovoljnih posljedica i ograničenja, lako je probavljiva i ne utječe negativno na sekreciju želuca.

Zahvaljujući prisutnosti antocijana koji cikli daju crvenu boju, utječe na obnavljanje krvi, suzbija rast stanica tumora i služi kao prirodno sredstvo za zaštitu i otklanjanje posljedica štetnog zračenja. Osim toga, betain i betanin iz cikle pomažu u učvršćenju krvnih žila, reguliranju krvnog tlaka, smanjuju kolesterol u krvi, potiču metabolizam i rad jetara, a jačaju i obrambeni sustav organizma.
Višestruko ljekovito djelovanje cikle na ljudski organizam u kombinaciji s vrlo pristupačnom cijenom predstavlja pravu blagodat za zdravlje dostupnu svima. (coolinarika. com)

bulgur wheat beat out whole-wheat spaghetti, buckwheat pancakes, and had more than double the fiber of cous cous
Vegetarijanski recepti
<< 01/2010 >>
nedponutosricetpetsub
0102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

TEORIJA

SABJI-VARIVA OD POVRĆA
***Tikvice i paradajz sa bademima i bosiljkom (Louki tamatar subjee)
***Damodar subjee, sočno varivo od raznog povrća
***Patlidžani punjeni bademima
***Pečene crvene paprike
***Kelj sa quinooom
***Jednostavan mladi kupus
***Ljetno varivo (mrkva, paprika, tikvice, paradajz)
Kupus sa heljdom
Tikvice punjene ječmom
Mjeseci od patlidžana
Začinjeni slanutak sa špinatom
Rolnice od patlidžana i sira
Paprike punjene quinoom
Varivo od kelja sa rižom
Zapečeni grah
Punjene paprike
Patlidžani punjeni lećom
Prokulice i mrkva u aromatičnom maslinovom ulju
Njoke od bundeve
INDIJA:
Panir tamatar malai-paradajz sa panir sirom
Šak (jednostavan bengalski špinat sa krompirom)
Phansi kadhi-mahune u umaku od slanutkovog brašna i jogurta
Varivo od patlidžana i špinata
Grašak i karfiol sa brašnom od slanutka
Varivo od kupusa
Prženo povrće preliveno jogurtom
Kelj sa začinima (Bandgobhi alu sabđi)
KROMPIR NAŠ NASUŠNI:
** *Zlatni krompir Gauranga
** *Mladi krompirići
Omleti od krompira
Ćufte od krompira
Police
Zapečeni krompir
Pole
SALATE:
***Salata od krastavaca u jogurtu sa okusom mente
Paradajz punjen mladim sirom i kikirikijem
Salata sa avokadom
Dressing od tahina i jogurta
Salata sa krompirom i maslinama
Toplo-hladna salata sa grahom
Salata od crne rotkve
Salata od mladog kupusa i rotkvica
Paprike punjene mladim sirom i orasima
Salata od kupusa, mrkve i kikirikija
Salata sa slanutkom
Zelena salata sa mladim sirom
Salata sa maslačkom
PRILOZI:
** *Čatni od jagoda (Rasakara chutney)
** *Zlatni čatni od jabuka (Kara seb chutney)

SUPE I ČORBE

SLATKO:

ŽITARICE, PECIVA

MOJI FAVORITI

BROJAČ POSJETA
888472

Powered by Blogger.ba