Vegetarijanski recepti

Reci mi šta jedeš, reći ću ti ko si.

06.01.2010.

Panir-domaći mladi sir

Zašto praviti domaći sir, pored obilja kupovnih mladih sireva na tržištu...

Svježi sir (na Hindiju se zove Paneer), može se jesti sam ili koristiti za pripremu velikog broja slanih i slatkih jela. U receptima se ne može zamijeniti mladim sirom koji je uobičajen kod nas. Ovako napravljen sir se, zahvaljujući svom blagom okusu i netopivosti, može koristiti za pripremu brojnih slanih i slatkih jela. Obiluje hranjivim materijama ( u 100 grama ima 20% proteina, 45% dnevne potrebe za kalcijem 15 % dnevne potrebe za  vitaminom A itd.).

POTREBNI SASTOJCI:
Mlijeko (najbolje je domaće, sljedeći izbor je mlijeko u kesama, pa tek onda u tetrapaku. Kod mene dobre rezultate postiže crveno Milkos mlijeko 3,2% MM u kesama.)

1 limun na 1l mlijeka

(ili 1 kašičica limunske kiseline ili 120 ml jogurta ili 300 ml kisele sirutke)

gaza, posuda za ocijeđivanje i posuda za prikupljanje sirutke

PRIPREMA:

Staviti mlijeko da proključa.

U međuvremenu pripremiti sredstvo za sirenje, gazu staviti na posudu sa rupicama,a ispod nje posudu za sirutku.

Kad je mlijeko proključalo, dodati limunov sok (ili neko drugo navedeno sirilo), stalno miješajući.

Ubrzo će se sir početi odvajati od bistre sirutke.

(Ako sirutka nije dovoljno bistra i žuto zelenkasta, dodati još sirila i promiješati).

Skloniti posudu s vatre i preliti njen sadržaj preko gaze. Podignite posudu sa gazom, posudu sa sirutkom sklonite i sir isperite pod hladnom vodom, da bi se isprali ostaci sirila.

Ako želite meki sir (chenna), proces se ovdje završava.

Ako želite tvrdi sir, potrebno ga je staviti da se ocijedi. To možete učiniti ili ako ga u gazi objesite na nešto, ili ga pritisnete nekim teretom. Što duže bude tako stajao, to će biti tvrđi. Obično je za stvrdnjavanje sira dovoljno pola sata do sat , ali neće smetati ni ako ostane preko noći.

Od litar mlijeka se obično dobije oko 150-200 grama mekog i oko 100-150 grama tvrdog sira.

Neka jela koja se mogu praviti od panira, s nadom da će i recepti uslijediti u narednom periodu:

Mogu se praviti: variva od povrća sa prženim ili svježim kockicama sira (matar alu tarkari, panir šak), riža kuhana u sirutki sa prženim kockicama sira (panir pulav), varivo od sira i paradajza (matar panir), sarma od kelja punjena panirom (bandgobhi kofta), pržene loptice sira namočene u sirutku (panir masala), popečci od sira i špinata...te slatka jela: kolačići od sira sa raznim okusima (sandeš), kuhane loptice sira (rasgulla i rasmalai)...

Ovo su, naravno samo najpoznatija jela.

SIRUTKA/SURUTKA

Sirutku nišošto ne treba bacati, nego je treba sačuvati u staklenim posudama i koristiti za naredna sirenja (npr. ako imate kravu, pa redovno pravite sir :) ili umjesto vode u supama, varivima ili za pravljenje riže. Jako je ukusan napitak od zaslađene sirutke i narandži.

Surutka, „nusproizvod” sirenja sira, korisna za organizam jer sadrži minerale: natrijum, kalijum, fosfor, magnezijum, gvožde, cink, bakar, kobalt, mangan, molibden, vitamine, aminokiseline i belancevine, nemajuci, pri tom, mnogo kalorija. Stoga, kao i zato što brzo stiže do svih organa, nadoknaduje organizmu mnoge deficite. Surutkini proteini idealan su izbor kada se organizam suocava sa specificnim medicinskim izazovima. Na primer, imaju potencijalno pozitivno dejstvo kod smanjenog apetita, povišenog holesterola, cak i zubnih naslaga i karijesa. Osim toga, potpomažu regeneraciju jetre, pa je sada, posle svih zimskih praznika i krkanluka vezanih za njih, dobro obratiti se „staroj dobroj surutki” kako bi se ova najveca fabrika u organizmu, oporavila i osposobila za normalan rad. Pošto sadrže vecinu belancevina kao majcino mleko, hrana za bebe koja je pravljena s njima je, posle dojenja (kad ono nije moguce), drugi najbolji nacin hranjenja novorodencadi. Surutka je izvanredan izvor proteina i za trudnice, kod kojih je za trecinu povecana potreba za belancevinama. Ona sadrži kompletne proteine i obezbeduje organizmu sve esencijalne aminokiseline koje su neophodne za dobro zdravlje. Onima koji vode aktivan život potreban je tokom dana visok nivo energije, koje im ovi proteini mogu obezbediti. Važni su i atleticarima, pošto se preraduju direktno u mišicnom tkivu, za razliku od drugih belancevina koje se preraduju u jetri, pa omogucavaju brz oporavak mišica posle treninga.
Proteini iz surutke idealan su izbor i za starije osobe, pogotovo one sa smanjenim apetitom. Osim što obezbeduju energiju za organizam, oni i podižu imunitet. Na njihov blag ukus lako se može navici, a lako ga je i prilagoditi licnom ukusu u razlicitim proizvodima. Druga velika dobrobit ovih proteina za starije zasniva se na njihovoj sposobnosti da sprece osteoporozu – razredenost kostiju karakteristicnu za to životno doba. Kako su pokazale studije sprovedene na Bostonskom univerzitetu, nedovoljan unos belancevina u starijim godinama dovodi do znacajnog razredenja kostiju, posebno bedrene i kicme, pa surutka može da ih nadoknadi, cak i osobama koje su alergicne na laktozu (mlecni šecer). Inace, surutkini proteini sastoje se iz citavog lanca belancevina. Medu njima su beta-laktoglobulin, alfa-laktalbumin, imunoglobulini, glikomakropeptid, laktoferin, laktoperoksidaza, lizosomi i BSA (govedi serum albumin).
Beta-laktoglobulin ima korisnu osobinu da vezuje vitamine rastvorljive u masti, pomažuci organizmu da ih lakše iskoristi. Alfa-laktalbumin je prvo pronaden u majcinom mleku. Sadrži mnogo triptofana, esencijalne aminokiseline koja ima potencijalnu dobrobit za osobe s nesanicom i pod stresom. Imunoglobulini, kao što je poznato, obezbeduju imunitet i deci i odraslima, a pronadeni su kao dominirajuci protein u kolostrumu, mleku koje se luci nekoliko dana posle porodaja. Jedini su u stanju da vezuju kalcijum. Glukomakropeptid pomaže kontrolu i sprecava stvaranje naslaga na zubima i njihovo kvarenje. Laktoferin, osim sposobnosti da vezuje gvožde i pomaže njegovu iskoristljivost, sprecava rast bakterija, ukljucujuci i patogene, istovremeno pomažuci razvoj korisnih, poput bifidusa, cime se uspostavlja dobra crevna flora. Može da pomogne i kod upala. Sprecava i rast gljivica. Laktoperoksidaza sprecava razvoj bakterija zavisnih od gvožda.
Zanimljivo je da surutkini proteini mogu pomoci kod mršavljenja pošto pomažu povecanje mišicne mase. Pored toga, pomažu da se osecamo sitima jer uticu na povecanje nivoa hormona koji smanjuje apetit.
Ipak da bi se izbegao proliv, ne treba preterivati s kolicinom. (Herbateka.eu)

Sirutka treba biti bistra i žuto-zelenkasta Ovako izgleda meki panir, koji se još naziva i chenna ili channa (čena ili ćana) Da bi se dobio tvrđi sir, potrebno ga je pritisnuti teretom (a ako vas baš zanima i ja se maaalo vidim u odrazui na loncu :) Sirutku treba sačuvati
Vegetarijanski recepti
<< 01/2010 >>
nedponutosricetpetsub
0102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

TEORIJA

SABJI-VARIVA OD POVRĆA
***Tikvice i paradajz sa bademima i bosiljkom (Louki tamatar subjee)
***Damodar subjee, sočno varivo od raznog povrća
***Patlidžani punjeni bademima
***Pečene crvene paprike
***Kelj sa quinooom
***Jednostavan mladi kupus
***Ljetno varivo (mrkva, paprika, tikvice, paradajz)
Kupus sa heljdom
Tikvice punjene ječmom
Mjeseci od patlidžana
Začinjeni slanutak sa špinatom
Rolnice od patlidžana i sira
Paprike punjene quinoom
Varivo od kelja sa rižom
Zapečeni grah
Punjene paprike
Patlidžani punjeni lećom
Prokulice i mrkva u aromatičnom maslinovom ulju
Njoke od bundeve
INDIJA:
Panir tamatar malai-paradajz sa panir sirom
Šak (jednostavan bengalski špinat sa krompirom)
Phansi kadhi-mahune u umaku od slanutkovog brašna i jogurta
Varivo od patlidžana i špinata
Grašak i karfiol sa brašnom od slanutka
Varivo od kupusa
Prženo povrće preliveno jogurtom
Kelj sa začinima (Bandgobhi alu sabđi)
KROMPIR NAŠ NASUŠNI:
** *Zlatni krompir Gauranga
** *Mladi krompirići
Omleti od krompira
Ćufte od krompira
Police
Zapečeni krompir
Pole
SALATE:
***Salata od krastavaca u jogurtu sa okusom mente
Paradajz punjen mladim sirom i kikirikijem
Salata sa avokadom
Dressing od tahina i jogurta
Salata sa krompirom i maslinama
Toplo-hladna salata sa grahom
Salata od crne rotkve
Salata od mladog kupusa i rotkvica
Paprike punjene mladim sirom i orasima
Salata od kupusa, mrkve i kikirikija
Salata sa slanutkom
Zelena salata sa mladim sirom
Salata sa maslačkom
PRILOZI:
** *Čatni od jagoda (Rasakara chutney)
** *Zlatni čatni od jabuka (Kara seb chutney)

SUPE I ČORBE

SLATKO:

ŽITARICE, PECIVA

MOJI FAVORITI

BROJAČ POSJETA
863925

Powered by Blogger.ba